Selasa, 13 Julai 2010

KDN 'Double Standard'


13/7/2010- 2 pegawai Kementerian Dalam Negeri(KDN) telah melawat ibu pejabat DAP di Petaling Jaya untuk menyerahkan surat tunjuk sebab kepada editor akhbar The Rocket(versi bahasa cina)

sebelum ini, dua akhbar lain iaitu Harakah dan Suara Keadilan turut dikenakan tindakan yang sama.


akhir-akhir ini berita berkenaan kesungguhan KDN untuk memastikan barisan akhbar alternatif (harakah, suara keadialn, suara perkasa) mematuhi segala garis panduan penerbitan yang ditetapkan makin kerap didengari. ini berikutan tempoh permit akhbar-akhbar berkenaan yang dilaporkan telah tamat tempoh.KDN dilihat cuba untuk memastikan segala kekurangan dan kesilapan yang dilakukan sebelum ini perlu diubah sebelum meneruskan penerbitan dengan permit yang baru.

Di satu sudut yang lain, tindakan ini seolah-oleh sengaja dilakukan untuk melemahkan Pakatan Rakyat dan mengalih fokus rakyat daripada isu-isu utama negara. Tindakn ini juga dilakukan seolah-olah untuk mengalih perhatian pimpinan Pakatan terhadap isu ini. Sedangkan banyak lagi isu-isu nasional yang masih belum selesai seperti isu judi, pembahagian blok minyak, pembunuhan teoh dan banyak lagi isu lain.


Maka sanggahan daripada Harakah agar KDN melakukan tindakan serupa kepada akhbar pro kerajaan seperti Berita Harian dan Utusan Malaysia. KDN cuba mengingatkan akhbar alternatif agar tidak mengeluarkan sebarang berita yang boleh mengancam keselamatan negara dan diminta lebih berhati-hati dalam mengulas isu judi,JI dan beberapa isu lain. Persoalannya ialah, isu kandungan dalam akhbar-akhbar ini hanyalah sekadar satu maklumat alternatif yang tidak terdapat dalam BH dan Utusan. Jika berita sedemikian dianggap sebagai mengugat keselamatan negara maka tindakan akhbar BH dan Utusan yang sering mengeluarkan berita negatif secara terang-terangan kepada pihak Pakatan juga wajar dianggap sebagai menggugat keselamatan negara.

Oleh yang demikian, pihak KDN harus bersikap lebih telus dalam menangani hal ini.sikap 'double standard' tidak harus diamalkan.Jangan sampai KDN dilihat sebagai benar-benar alat Barisan Nasional untuk menggugat kekuatan Pakatann Rakyat.Jika cara ini digunakan untuk memancing perhatian rakyat, maka kerajaan harus sedar bahawa cara ini hanya menimbulkan perasaan meluat rakyat terhadap kerjaan terutamanya rakyat yang terang akal fikirannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan