Sabtu, 27 Mac 2010

Rasulullah Dihina

salam keinsafan

Imam Asy-Syaukani di dalam Nail Al-Authar telah mengemukakan antara lain dua hadith tentang hukuman bagi penghina Rasulullah s.a.w.. Hadith yang pertama sebagaimana diriwayatkan oleh Amirul Mu'minin Ali bin Abi Thablib R.A. sepertimana berikut yang bermaksud:

"Sesungguhnya terdapat seorang wanita Yahudi yang sering mencela dan mengejek-ejek Nabi S.A.W. (Oleh karena perbuatanya itu), perempuan itu lalu dicekik sampai mati oleh seorang lelaku. Ternyata Rasulullah S.A.W. menghalalkan darahnya"

Baru-baru ini kita didedahkan dengan isu penghinaan terhadap Rasul Muhammad s.a.w oleh tiga buah akhbar di sweden. Perkara sama pernah berlaku sebelum ini di Denmark yang mendapat tentangan dan bantahan oleh umat Islam di seluruh dunia. Tindakan yang dilakukan oleh Denmark dahulu yang menghina Rasulullah melalui lukisan karikatur amat keterlaluan. Akibatnya ramai umat islam yang keluar menyertai demonstrasi dan serta menyerahkan memorandum.

Sebelum ini, dilaporkan lakaran karikatur yang menggambarkan kepala Nabi Muhammad pada badan anjing - karya pelukis Sweden Lars Vilks - dikemukakan sebagai bahan pameran di sebuah pusat warisan budaya Sweden.

Mereka menggunakan alasan kebebasan bersuara bagi menghalalkan tindakan mereka ini sedangkan apa yang terjadi merupakan satu tindakan ekstrim. Sebenarnya tindakan sebeginilah wajar dikatakan sebagai melampau, tidak beradab, mencabar sensitiviti agama dan biadab!!

Oleh yang demikian, pada 26 Mac 2010, Dewan Pemuda Pas telah menganjurkan perarakan di Kuala Lumpur menuju ke kedutaan Sweden untuk menyerahkan memorandum bantahan. Antara kandungan memorandum tersebut adalah desakan kepada kerajaan Sweden agar mengambil tindakan terhadap tiga akhbar tersebut dan pelukis yang terlibat. Perarakan ini turut disertai oleh 19 NGO lain termasuk Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS). Dilaporkan seramai 500 orang yang menytertai perarakan tersebut.

Tindakan yang diinisiatifkan oleh Dewan Pemuda Pas ini merupakan satu tindakan yang baik dan wajar dipuji. Ini menunjukkan, masih ramai umat Islam yang cakna dan peka terhadap sensitiviti apabila timbul isu menghina Nabi Muhammad s.a.w.

Namun begitu, perkara yang kita perlu perhatikan dan perhalusi oleh setiap umat Islam di malaysia terutamanya, kita perlu memuhasabah diri kita sendiri. Kita perlu memuhasabah diri, mengapa akhir-akhir ini golongan-golongan kafir, yahudi dan nasrani semakin lancang dan biadap dalam menindas umat islam. pada 16 Mac lalu, Zionis Israel telah menceroboh Masjid Al-Aqsa dan membina kuil yahudi.

Isu utama yang dapat kita perhatikan yang menjadi punca pada masalah ini:
1- perpecahan umat islam di seluruh dunia
2- doktrin sekularisme,liberalisme,natioanalisme dan berbagai isme lagi telah menular dalam pemikiran umat islam termasuk yang berpendidikan agama.
3- hilang semangat cintakan ilmu bagi membezakan yang haq dan batil
4- hilang semangat jihad dan tidak memahami konsep jihad hingga menyebabkan takut untuk membawa agenda islam.
5- pemimpin negara islam yang lemah seperti di mesir dan jordan.
6- sekatan pada ulama untuk menyampaikan kebenaran.
7- golongan ulama su' yang tidak berterus terang dalam menyampaikan ilmu.
7- pemuda pemudi islam yang semakin hilang jati diri.
8- ketiadaan satu pusat pemreintahan islam seperti turki uthmaniyyah.

Apa yang dinyatakan di atas hanyalah sebahagian daripada punca yang membolehkan golongan kuffar sanggup menindas umat islam secara terang-terangan.

Oleh yang demikian, menjadi tanggungjawab setiap individu muslim bagi memperbaiki dan mempersiapkan diri masing-masing untuk menghadapi sebarang cabaran dan rintangan daripada golongan kuffar. Kepada pemuda-pemuda Islam, golongan ini merupakan nadi dalam perjuangan yang harus sentiasa bersiap siaga untuk membawa agenda islam ke seluruh pelusuk dunia.

wallahua'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan